.

.

تدبر در سوره توحید

چهارشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۲، ۰۹:۰۲ ب.ظ

به نام خدا

اول از همه برای بروز رسانی دیر وبلاگ خیلی معذرت می خوام و سعی می کنم دیگه همچین وضعی پیش نیاد(اگر چه تقصیر من نبود!)

من قصد دارم در اینجا برداشت گروهی گردان خودمون(گردان شهید محمود وند) را که گردان مهمان هم بودیم در اینجا قرار دهیم  و با توجه به صحبت های  آقا کاظم که خودشان گفتند ما هنوز وارد سوره نشده ایم و این کار را به جلسه ی بعد کلاس موکول کردند من هم تصمیم گرفتم اصلا وارد این بحث نشوم......

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤﴾

به نام خداوند بخشنده مهربان

بگو اوست‏خداى یگانه (1)

خداى صمد [ثابت متعالى] (2)

[کسى را] نزاده و زاده نشده است (3)

و هیچ کس او را همتا نیست (4)

مصداق موضوع مورد بحث:دزدی

معانی و ادله:

1.تعرض به دیگران برای رفع نیاز شخصی.

2.ایمان نداشتن به رازق بودن خدا

3.دزد رفع نیاز خود را منوط به داشته های دیگران می داند.

    نتایج

1.دزد برای به دست آوردن رزق دزدی می کند

2.رزق یا رفع نیازی که به واسطه ی دزدی صورت می گیرد از مصادیق حرام است.

3.فاعل دزدی زمانی به سمت رزق حرام می رود که رازق (خدا) را در روزی رساندن نا توان می بیند.

4.پس اگر رازق نا توان باشد چگونه صمد است؟(اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾).و اگر نیازمند باشد برای رفع نیاز خود رجوع کند پس آن مصداق باید از خود او برتر باشد،پس دیگر نمیتواند واحد باشد(قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾) و نمی تواند زاییده نشده باشد چون برای رفع نیازش فراتر از او هم باید باشد و نه تنها همانند و همتای او ا و هم هست بلکه موجودیت و وجودی از او بالاتر است( لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤﴾)

التماس دعا

  • حامد ماهی کار

نظرات  (۱۰)

  • امیرحسین لطیفی
  • سلام ، هیچ عیبی هم نداره ، تقصیر من بود که دیر به روز شد از این به بعد هم اگه دیر به روز بشه تقصیر منه

     

    پاسخ:
    امیر حسین اشتباه منو به گردن نگیر......منظورم از اینکه تقصیر من نبود اینکه اینترنتم قطع بود!
  • ابوالفضل رفیعها
  • بسم الله
    سلام
    بحث سر کلاستون مفصل تر بود
    دمتون گرم پرچمتون هم بالاست
    یا علی (ع) بچه های تفحص
  • کاظم رجبعلی
  • آفرین

    کلاس سنگینی بود 
    من که کلاً 20% گرفتم 
    انگار کلاس یه فلش 16 گیگ بود و من 8 گیگ :)

    خوب بود
    ولی 25% گرفتم.... :)

    سلام

    کلاس خیلی خوب بود من زنگ دوم را بیشتر فهمیدم چون . . .

  • زاده ی سردار لطیفی
  • چه خوب تو کلاس همه گمنام هستند.
    خیلی خوبه.ایشاالله منم وارد مباحث تخصصی کلاسهاتون می شم.
  • کاظم رجبعلی
  • یعنی از اون روز تا حالا هیچ جلسه و هیچ سوره دیگری کار نکردید که متن ندارید؟

    با سلام
    همه گناهان ناشی از عدم شناخت نسبت به خداست

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی